Sunday 23 August 2015

CARA MENGURANGKAN BERAT BADAN


Masalah kegemukan atau obesiti dalam kalangan rakyat Malaysia ini semakin meningkat . Jelaskan langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk menjadi warga yang sihat dan cergas.
FORMULA : kliksini

         
            Kesihatan merupakan perkara yang paling penting dalam menjalani kehidupan seharian dengan sempurna . Sejak akhir-akhir ini , menurut kajian yang telah dilakukan sebanyak 20 peratus daripada rakyat Malaysia menghadapi masalah kegemukan dan bilanganya itu meningkatkan dari hari ke hari. Perkara ini jelas sekali menggambarkan bahawa negara kita tidak pandang serius dengan masalah kegemukan yang melanda dan memperdulikan penyakit-penyakit berbahaya. Salah-satu contoh penyakitnya ialah obesiti, diabetes,  tekanan darah tinggi , stroke , serangan jantung , gagal jantung dan gout . Seseorang yang mengalami masalah kegemukan haruslah melakukan sesuatu sebelum nasi menjadi bubur. Pesoalannya apakah cara-cara untuk mengurangkan berat badan sekali gus mengelakkan obesiti.

            Banyak cara untuk mengurangkan berat badan antaranya termasuklah minum air dengan kuantiti yang banyak . Sebelum makan digalakkan meminum air segelas agar mudah kenyang sekali gus mengurangkan pengambilan makanan yang berlebihan. Kajian juga telah dilakukan dan mendapati bahawa kopi dan teh mampu meningkatkan tindakan metabolisme badan iaitu kadar pembakaran kalori . Sehubungan dengan itu , meminum lapan gelas air atau dua liter dapat membantu dalam mengurangkan berat badan. Dalam kes ini pada waktu pagi digalakkan meminum segelas air manakala tengahari tiga gelas air , petang dua gelas air dan malam dua gelas air. Justeru air penting untuk mengekalkan tubuh badan yang sihat.

         Pada waktu yang sama , melakukan senaman di gym juga dapat mengurangkan berat badan. Sehubungan dengan itu , untuk mendapat berat badan yang idel seseorang itu perlulah melakukan senaman di gym sekurang-kurangnya 3 kali seminggu selama 40 minit atau sejam . Cara ini boleh dilakukan bersama-sama ahli keluarga dan rakan-rakan. Aktiviti gym sesuai dilakukan pada waktu pagi atau petang kerana waktu itu bagus untuk melakukan aktiviti . Banyak alatan yang disediakan di gym misalnya bag penumbuk , dumbell , mesin treadmill dan tikar yoga yang sesuai untuk mengurangkan berat badan. Tegasnya , kita harus melakukan senaman untuk mengurangkan berat badan khususnya bagi mereka yang mempunyai masalah kegemukan.

         Selain daripada itu ialah berjalan kaki atau joging kerana mempercepatkan proses pembakaran kalori dalam badan. Salah satu teknik yang boleh digunakan ialah dengan meletakkan kenderaan jauh daripada tempat yang dituju menyebabkan seseorang itu perlulah berjalan kaki. Dalam konteks ini seseorang boleh berjalan kaki atau berjoging di taman , padang , jalan serta tempat riadah . Menurut kajian berjoging selama 45 minit sudah cukup untuk mengurangkan berat badan. Pakaian yang betul ketika berjoging hendaklah merangkumi baju sukan, seluar trek dan kasut joging juga digalakkan untuk membawa jam bagi menentukan masa tamat berjoging. Oleh itu, joging atau berjalan kaki bukan sahaja dapat mengurangkan masalah berat badan malah mengelakkan penyakit berbahaya yang berkait dengan jantung.

         Tambahan pula ialah , pemakanan yang seimbang untuk menjadi lebih sihat. Dalam pada itu , seseorang perlu mempunyai jadual pemakanan yang merangkumi sarapan pagi , makan tengahari dan makan malam. Jadual makan perlulah seimbang dengan mengandungi semua tujuh kelas makanan. Bagi mereka yang mempunyai masalah berat badan diwajibkan untuk makan makanan yang kaya dengan serat dan kurangkan pengambilan makanan berminyak dan masin. Serat membantu dalam proses pencernaan makanan contohnya anggur,epal,rambutan,mangga,nenas serta tembikai. Jelaslah bahawa memakan makanan yang kaya dengan serat serta jadual pemakanan seimbang dapat mengurangkan berat badan.

        Kesimpulannya , pemakanan ialah punca segala penyakit pada era ini . Oleh itu , kita wajar mengamalkan gaya hidup sihat agar dapat melakukan aktivit harian dengan sempurna .Hal ini kerana, kesihatan adalah aspek paling penting dalam hidup. Masyarakat serta ibu bapa haruslah prihatin tentang kesihatan mereka dan orang lain selaras dengan wawasan 2020 untuk mencapai status negara yang sihat sejahtera . Semua orang harus berganding bahu berat sama dipikul ringan sama dijinjing
untuk mencipta sebuah masyarakat yang harmoni dan sihat.






















1 comment:

  1. playlist admin mmg mengenang lagu lama bethols, terbaikla min!

    ReplyDelete