Contohnya soalan seperti ini
Baca petikan diberi. Buat satu rumusan tentang faedah-faedah mempelajari sejarah dan usaha-usaha untuk menggalakkan pelajar meminatinya . Panjang rumusan hendaklah tidak lebih daripada 120 patah perkataan.
Cara pertamanya ialah dengan menganalisi kehendak soalan kemudian tukar perkataannya kecuali kata hubung .
Analisis dan tukarkan
Faedah-faedah = kelebihan
Usaha-usaha = Langkah-langkah
Apabila anda sudah menukarkan , kemudiannya pelan strategi ayat anda . Anda boleh lihat contoh seperti ini .
Petikan membincangkan kelebihan mempelajari Sejarah .
Kelebihan-kelebihannya ialah ________________. 2. (isi kedua) . Selain itu , ___________ . 4. (isi keempat) _________ . Tambahan pula , ________. 6. (isi keenam)
Langkah-langkahnya ialah ____________ . Disamping itu , ____.
Kesimpulannya , _________________agar/kerana/supaya/untuk _________.
Begitulah caranya untuk menjawab soalan ini . Untuk pengetahuan anda isi tersurat hendaklah 6 manakala isi tersirat mestilah 2 , jumlahnya lapan . Kebiasaanya jika mengikut formula ini karangan anda akan lebih daripada 110 patah perkataan.
penanda wacana untuk perenggan kedua hendaklah digunakan pada isi ketiga dan kelima . manakala perenggan ketiga pada isi kedua . Semoga berjaya
No comments:
Post a Comment